Vedtægter for Sæby Rideklub (SRI)


§ 1

Klubbens navn er: Sæby Rideklub (Forkortelse SRI)


Klubbens hjemsted: Frederikshavn Kommune


§ 2                      

Klubbens formål er at fremme interessen for ridesporten og at samle medlemmerne til udøvelse af denne idræt samt at oplære navnlig ungdommen i alt vedrørende hestens brug og pleje.


§ 3                      

Rideklubben er medlem af Dansk Rideforbund under Dansk Idrætsforbund, hvorfor klubben og hvert enkelt medlem er forpligtet til at rette sig efter de to nævnte forbunds love, reglementer og bestemmelser, herunder de af de pågældende forbund faste voldgiftsbestemmelser.


§ 4                      

I rideklubben kan optages senior – og juniormedlemmer. Medlemskab er gældende når kontingent er betalt.


Unge mennesker kan kun optages som juniormedlemmer til og med det år de fylder 18 år. De er ikke valgbare til bestyrelsen, men har stemmeret fra det tidspunkt de er fyldt 15 år.


Medlemmer over 18 år har stemmeret og er valgbare til bestyrelsen hvis de har været medlem af klubben i mindst 3 måneder.


Optagelse af umyndige kræver samtykke fra forældre/værge.


Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med mindst 1 måneds varsel til 30/6 eller 31/12.


§ 4b                   

Klubbens faciliteter må kun bruges af klubbens opstaldere eller klubbens medlemmer, som har købt facilitetskort eller i forbindelse med arrangementer arrangeret af klubben.


§ 5                      

Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udnævnes på en generalforsamling.


Diskussion om forslaget kan ikke finde sted, men forslaget kan på begæring underkastes skriftlig afstemning.


For vedtagelse kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer. Æresmedlemmer betaler ikke kontingent, men har stemmeret på generalforsamlingen og er valgbare til bestyrelsen.


§ 6a                    

Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog max. 2 måneder, til et medlem, der gør dig skyldig i usportslig optræden eller på anden måde opfører sig til skade for klubben. For at denne beslutning er gyldig kræves det, at mere end halvdelen af samtlige bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen.


Medlemmet skal have adgang til at udtale sig over for bestyrelsen inden afstemningen finder sted.


Afgørelsen kan indbringes for distriktets forretningsudvalg inden 8 dage. Forretningsudvalgets afgørelse er inappellabel.


Et eventuelt forretningsudvalgsmedlem fra den pågældende klub er inhabilt.


§ 6b                  

I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at et medlem udelukkes fra klubben i et nærmere angivet tidspunkt over 2 måneder. På generalforsamlingen afgøres sagen ved skriftlig afstemning og for vedtagelse kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer(blanke stemmer tæller som afgivne). Medlemmet har ret til at være til stede og kunne forsvare sig.


Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan medlemmet indbringe for Dansk Rideforbunds Disciplinærudvalg inden 4 uger.


§ 6c                    

I det § 6b omhandlede tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved skriftlig afstemning og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer afgøre, at sagen via hovedbestyrelsen indbringes for Dansk Rideforbunds Disciplinærudvalg til afgørelse af om der tillige skal ske udelukkelse af andre rideklubber eller eventuelt indstilles til Dansk Idrætsforbund, at vedkommende udelukkes fra andre specialforbund under Dansk Idrætsforbund (eksklusion).


§ 7                      

Medlemskontingent for næstfølgende år fastsættes af bestyrelsen for et år ad gangen og forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse.


For klubbens medlemmer opkræves kontingent halvårligt med betaling forud den 1. januar og 1. juli.


Er kontingent ikke betalt senest 3 måneder efter forfaldsdag ophører vedkommendes medlemsrettigheder, og vedkommende kan kun optages på ny mod betaling af restance samt kontingentpåløb indtil lovlig udmeldelse har fundet sted.


Forfaldent kontingent skal betales uanset ophør af medlemsrettigheder.


Bestyrelsen er bemyndiget til at ændre på alle øvrige kontingentsatser, men med ansvar over for generalforsamlingen.


§ 8                      

Klubbens anliggender varetages af en bestyrelse på mindst 5, gerne 7, medlemmer, der alle skal være fyldt 18 år.


På generalforsamlingen vælges formanden og kassereren for 2 år ad gangen, dog ikke i samme år. Derefter vælges den øvrige bestyrelse samt 2 suppleanter ligeledes for 2 år ad gangen.


Kassererposten kan evt. besættes af en person uden for bestyrelsen. I så tilfælde vil denne person ikke have stemmeret. Der vælges et ekstra menigt medlem i bestyrelsen.


Bestyrelsen konstituerer sig selv med en næstformand og en sekretær.


Juniorerne alene vælger 2 juniorrepræsentanter samt 1 juniorsuppleant. De valgte må ikke være fyldt eller fylde 18 i det år de vælges.


Der afgår hvert år henholdsvis 2 og 3 bestyrelsesmedlemmer og 1 juniorrepræsentant samt juniorsuppleant, første gang efter lodtrækning. I tilfælde af vakance for formand eller andet bestyrelsesmedlem indtræder en af suppleanterne i bestyrelsen.


Såfremt suppleanternes pladser er vakante, supplerer bestyrelsen sig selv indtil næste generalforsamling.


Efter indtræden eller supplering konstituerer bestyrelsen sig på ny.


§ 9                      

Bestyrelsesmøder afholdes mindst 6 gange årligt.


Alle bestyrelsesbeslutninger tages ved simpelt flertal, se dog § 6. Står stemmerne lige er formandens stemme afgørende og i dennes forfald næstformandens. For en gyldig bestyrelsesbeslutning kan tages, må mindst 2/3 af bestyrelsesmedlemmerne være til stede og deltage i afstemningen.


Næstformanden træder under formandens forfald i dennes sted. Sekretæren fører protokol over forhandlingerne på bestyrelsesmøderne.


Bestyrelsen nedsætter de Ad Hoc udvalg man måtte finde nødvendige for klubbens daglige drift, undtagen juniorudvalg og forretningsudvalg.


Bestyrelsen er ansvarlig for afholdelse af valg til juniorudvalget en gang årligt – dette kan ske i forbindelse med den årlige generalforsamling.


Forretningsudvalg består af den siddende formand, kasserer og næstformand/sekretær.


§ 10                    

Bestyrelsen disponerer over klubbens midler og varetager dennes krav på bedste måde.


Prokura kan meddeles 2 i foreningen, fx formand/næstformand og kasserer, der er bemyndiget til at underskrive de dokumenter om køb/salg eller anden afhændelse samt pantsætning, som er en følge af generalforsamlingsbeslutninger, som er truffet i medhør af lovens § 11. Der må ikke meddeles eneprokura.


§ 11                    

Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed og indkaldes af bestyrelsen.


Den ordinære generalforsamling afholdes i februar måned. Forslag, der ønskes behandlet skal være bestyrelsen i hænde senest 10. januar.  


Tiden og stedet for generalforsamlingen skal tillige med dagsordenen og de af bestyrelsen fremsatte forslag skriftligt meddeles klubbens medlemmer via e-mail og/eller sms med mindst 14 dages varsel.


Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:
  1. Valg af dirigent

  2. Bestyrelsen aflægger beretning

  3. Det reviderede regnskab forelægges til godkendelse

  4. Fastsættelse af medlemskontingent

  5. Behandling af indkomne forslag

  6. Valg af formand/kasserer

  7. Valg af øvrige bestyrelsesmedlemmer

  8. Valg af suppleanter

  9. Valg af juniorrepræsentant og juniorsuppleant

  10. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant

  11. Eventuelt

Generalforsamlingen træffer bestemmelse om køb og salg af fast ejendom, overgang til selvejende institution m.m.

På generalforsamlingen vælges personer ved almindeligt flertal. Øvrige beslutninger ved simpelt flertal, se dog § 12 og § 15. Afstemning foregår ved håndsoprækning, med mindre bestyrelsen eller mindst 2 medlemmer kræver skriftlig afstemning, se dog § 6. Står stemmerne lige er forslaget forkastet. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Sekretæren fører protokol over forhandlingerne på generalforsamlingen.

Protokollen underskrives af sekretær og dirigent.


§ 12                    

Til forandring af lovene kræves en majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer.


Enhver ændring af lovene skal via distriktet indberettes til Dansk Rideforbund til godkendelse.


§ 13                    

Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december.


Regnskabet forelægges på den ordinære generalforsamling til godkendelse efter revision af 2 på en ordinære generalforsamling, for 1 år ad gangen, valgte revisorer.


Det reviderede regnskab skal foreligge mindst 8 dage før generalforsamlingen og kan rekvireres af klubbens medlemmer.


§ 14                    

Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen, når denne anser det for nødvendigt eller når mindst 20 % af de stemmeberettigede medlemmer indgiver skriftlig begæring herom med angivelse af dagsorden.


I sidste tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling finde sted mindst 3 uger efter begæringens modtagelse.


Ekstraordinær generalforsamling indkaldes skriftligt med mindst 8 dages varsel.


§ 15                    

Klubbens opløsning kan kun finde sted når beslutning herom tages på 2, efter hinanden med mindst 14 dages mellemrum, afholdte generalforsamlinger.


Ved den første af disse generalforsamlinger skal beslutning om opløsning vedtages med mindst ¾ af de afgivne stemmer. Ved anden generalforsamling kan opløsning vedtages ved simpelt flertal.


Eventuelle aktiver skal fordeles således: Ridebanemateriel tildeles DRF, distrikt 14. Kontante midler tildeles Hestens Værn.